Je lepší LTE nebo Tooway?

Většina potenciálních zákazníků zahájí konverzaci na téma satelitní připojení k internetu: „Je to drahé, LTE je lepší a levnější“.

Nebudeme polemizovat o tom, která služba je lepší, protože pro někoho má prvořadý význam přenositelnost zařízení a dostupnost služby prakticky kdekoliv, pro jiného má zase význam stabilita služby a zachování stejných parametrů služby po celou dobu provozu.

Pokusím se srovnat naše služby se službami 3 největších operátorů a poskytovatelů služeb LTE. Z důvodu objektivnosti nebudu nikde nikoho jmenovat, na druhou stranu, informace uvedené v tomto článku jsem získal z oficiálních webových stránek.

Máme-li srovnat podle mapek pokrytí jednotlivých operátorů dostupnost služby http://lte.ctu.cz/pokryti/pokryti/pokryti/pokryti/pokryti/

LTE-O2 LTE-T-Mobile LTE-Vodafone

je možné všeobecně konstatovat, že pokrytí se pohybuje cca nad 90%. V případě, že bychom měli vytvořit mapu pro službu Tooway, mapa republiky by byla pokryta na hodnotě 99,99%. Jak uvádíme, služba Tooway je dostupná všude tam, kde je zabezpečen výhled na satelit EUTELSAT 9E KASAT, což je v podmínkách ČR opravdu na hodnotě 99,99%. Satelitní pokrytí je totiž souvislé na celém povrchu ČR a na rozdíl od signálu mobilních sítí zabezpečuje stejnou přenosovou rychlost pro každý aktivovaný terminál.tooway-kasat-cr-spoty
Nebudeme hodnotit, jak to s dostupností služeb LTE opravdu je, mapka na internetu je jedna věc (bude-li zapotřebí mapka s pokrytím 100%, není problém ji udělat :-). Z vlastní zkušenosti ale víme, že skutečnost je velice rozdílná a mnohdy zjistíte, že ani Praha na tom není s hlediska dostupnosti LTE úplně bez problémů. A to už vůbec nemluvím o příhraničních oblastech, kde je situace mnohem horší.
V tomto případě si troufáme tvrdit, že služba Tooway v tomto posuzovaném parametru vychází lépe.

Dalším parametrem je rychlost připojení.
Zákazníka jistě uchvátí informace, že rychlost na LTE připojení je až 225/50 Mb/s. Operátoři však následně tuto šokující informaci korigují a říkají, že „rychlost připojení je až 42/5,8 Mb/s, u jiného operátora je reálná rychlost až 25Mb/s.
Proč jsou takové rozdíly? Hodnoty, které jsou uváděny operátory je nutno počítat za hodnoty optimální a měřené v laboratorních podmínkách.
Že skutečnost je opravdu jiná a ani ty tzv. „přiznané“ reálné hodnoty nejsou pravdivé, měla pravděpodobně celá řada uživatelů možnost pocítit na vlastní kůži.
Jak je na tom služba Tooway? My uvádíme, že maximální rychlost připojení je v současné době 22/6 Mb/s. Na rovinu říkáme, že se také jedná o rychlost maximální. Druhým slovem ale tvrdíme, že reálná rychlost se pohybuje v rozmezí 75 – 100% rychlosti maximální. Rychlost připojení Vám nebude klesat ani v případě, že na jednom místě budete mít nainstalováno několik služeb Tooway – každá má svou rychlost, která se nesdílí a neklesá s vyšším počtem současně připojených služeb.
Z hlediska hodnocení jsou maximální rychlosti služeb LTE mnohem lepší, než je tomu u služeb Tooway. Při reálném provozu si však troufáme tvrdit, že služba Tooway se svojí stabilní rychlostí kolem 18/5 Mb/s je na tom lépe, než služba LTE.

Jak je to s objemem dat?
Abychom byli objektivní, budeme vycházet z aktuálních nabídek operátorů, které jsou dostupné na webových stránkách (datum 11.5.2016).
Dva z největších z operátorů nabízí službu s 1,5 GB za 199,- Kč; službu s 5GB za 449,- Kč a službu s 10 GB za 649,- Kč. U nejlepší služby je možné dokoupit dalších 10 GB za 299,- Kč. Podmínkou však je závazek na 24 měsíců, nebo pořízení další hlasové služby, za kterou je nutné uhradit další poplatek.
Poslední z operátorů nabízí tarif s 1,5 GB za 749,- Kč. Tuto cenu však kompenzuje bezplatným voláním do všech sítí a neomezeným odesíláním SMS zpráv.
Služba Tooway nabízí nejlevnější tarif s 8 GB dat za 499,- Kč. Avšak již další tarif s 16GB dat a neomezeným nočním provozem je za cenu 599,- Kč. V případě, že byste chtěli službu s 20 GB dat, tak nejbližší podobná je služba Tooway 25 GB v ceně 990,- Kč.
Srovnáme-li ceny jednotlivých LTE služeb a služeb Tooway, je možné tvrdit, že jsou prakticky srovnatelné. Zákazník si musí sám vyhodnotit, jak velký měsíční objem dat potřebuje a podle toho zvolit vhodnou službu.
Rozhodně ale nelze tvrdit, že služba Tooway je v porovnání s LTE předražená.

Jak je to s cenou HW?
Zde asi nastane první negativní srovnání služby Tooway s HW mobilních operátorů.
U některých je možné obdržet HW za 1,- Kč, kdežto HW pro službu Tooway stojí cca 9 500,- Kč – což je asi nesrovnatelně mnoho.
Ale existují možnosti, jak si jej pořídit levněji – především v rámci nějaké promo akce poskytovatele služeb. Všeobecně ale náš HW za 1,- Kč asi nikdy k sehnání nebude.
On ani ten LTE HW nemá reálnou hodnotu té 1,- Kč – zákazník to zaplatí postupně v jiných identifikovatelných nebo neidentifikovatelných poplatcích.
My bychom také dokázali nabídnout HW za 1,- Kč, ale těch 9 500,- Kč bychom si museli nějak získat zpět – navýšením měsíčního paušálu a neskutečně dlouhým závazkem. To však není cesta, kterou chceme jít. Na rovinu říkáme, že pořízením HW za plnou cenu našeho zákazníka nijak smluvně nevážeme, má možnost službu kdykoliv ukončit.
Ale objektivně musíme konstatovat, že HW pro službu LTE vychází alespoň na první pohled levnějí.

Shrnutí na závěr:
Není nic jednoduššího, než od pasu vystřelit: „Jste drazí a proto jdu jinam“. Ale tady v Čechách je všeobecně známé Baťovo heslo: „Nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci“.

Ano, levných služeb je celá řada, ale to, že jsou levné, je také něčím vykoupené. Je hezké mít službu za 200 Kč, ale vystačí Vám 1,5 GB dat na měsíc? Vezmete-li v úvahu, že Vaše počítače a mobily (kolik jich doma celkem máte?) v podstatě neustále provádějí nějaký upgrade a instalaci životně nezbytných aplikací, tak 1,5 GB dat je opravdu málo.

Jak již bylo v úvodu tohoto článku uvedeno – nejdůležitější informací každého zákazníka před rozhodnutím, kterou službu si vybrat, by mělo být:
– Kde a jak chci službu využívat?
– Kolik počítačů a mobilů a dalších zařízení bude k internetu reálně připojených?
– Má pro mě větší hodnotu rychlost připojení, dostupnost služby nebo objem dat?
– Kolik chci za službu zaplatit bez toho, že bych se musel obtěžovat dalším dokupování dat?
Ale i například:
– Bude někdo ochotný a schopný můj problém řešit v mimopracovní době, o víkendu?
– Podá mi někdo aktuální a konkrétní informaci týkající se přímo mé služby, nebo dostanu jen všeobecné informace, které při troše hledání najdu na internetu také?

To jsou základní otázky, které našim potenciálním klientům pokládáme v době, kdy s nimi hovoříme poprvé. Tj. nesnažíme se jim vnutit okamžitě některou z našich „zaručeně nejlepších“ služeb, ale spíše hledáme takovou službu, která dokáže splnit jejich požadavky.
Rozhovor se zákazníkem dělá konkrétní člověk, který služby prodává již delší dobu, není to žádný anonym na zákaznické lince.
A to je možná té nejzákladnější a největší rozdíl mezi námi a těmi „ostatními“.